先日の東北地方の豪雨によって被災した鉄道河川橋りょうを視察しました。河川としては氾濫が生じたわけでもなく、堤防が決壊したわけでもなく、橋りょうとしては日々のメンテナンス・維持管理がしっかりなされているのですが、橋脚基礎周辺の地盤(河床)が「洗掘」されることにより、橋梁が倒壊してしまいました。この現象はリスク評価が非常に難しく、結局は地盤工学における「支持力問題」ですが、河川工学の知見も非常に重要です。地盤研では河川研の協力を得ながら、洗掘に関する研究(模型実験、要素試験、現地調査)を行っています。We visited a railway river bridge which collapsed by heavy rainfall in the Tohoku region. The river did not overflow, the river dike did not collapse and the regular maintenance work of the bridge was well performed, but the river bridge collapsed due to “scour” of the ground (riverbed) around the pier foundations. Scour damage is extremely difficult to predict in advance and is a ‘bearing capacity problem’ in geotechnical engineering, but knowledge and experience in river engineering is also very important. Our lab. is now actively conducting research on scour and erosion, such as model test, elementary test and site investigation with the technical assistance from the river engineering lab.